On the w@terfront vol. 56, nr 1 available in RCUB

water56_01_01-1.jpg

Public Art and Regional Railway Remembrance (Southwest of Buenos Aires, Argentina. 2003/2016)

Abstract

In the 90s, the final degradation of the state-owned railway system promoted by President Carlos Menem in the framework of a series of neoliberal measures meant, paradoxically, that it became an attraction for regional public art. At that time, the Municipal Museum of Art of Bahia Blanca promoted a National Symposium of Monumental Sculpture inviting ten artists to use iron scrap. According to the modern paradigm of autonomous art, they were later found in a linear park that began to be called Paseo de las Esculturas.
This article deals with the second stage as a vehicle of memory. In the 21st century, the use of abandoned buildings for cultural purposes paralleled the beginning of a reactivation of the railway carried out by Kirchner, although its effects were not felt in the region. The creation of the museum-workshop Ferrowhite (2003), the presentation of the “Intemperie” project at the Regional Biennial of Art in 2014 and the actions of the Asociación Amigos de la Estación Nicolás Levalle in that same year, have promoted a memory debated between a poetry of the ruins and a patrimonial recovery. These proposals located in specific sites have recovered their historical contexts and woven into them social networks through participatory and collaborative practices, creating the conditions to generate complicity among the members and become “enchanted places” (Certeau). Taking into account that they pose themselves as centers and their emergent practices have been produced from an ambiguous artistic-historical-political-social frontier, these community-based initiatives can be characterized as cross- cartography.

Keywords

Public art; railway memory; Argentina; Ferrowhite; Nicolás Levalle; site specific; cross cartography; enchanted places.

Arte Público y Memoria Ferroviaria Regional (Sudoeste bonaerense, República Argentina, 2003/2016)

Resumen

En los noventa, la degradación final del sistema ferroviario estatal impulsada por el Presidente Carlos Menem en el marco de una serie de normas neoliberales implicó, paradójicamente, que se convirtiera en una atracción para el arte público regional. En ese entonces, el Museo Municipal de Arte de Bahía Blanca impulsó un Simposio Nacional de Escultura Monumental invitando a diez artistas a utilizar la chatarra de hierro. Según el paradigma moderno de arte autónomo, se les encontró posteriormente un emplazamiento en un parque lineal que comenzó a ser llamado Paseo de las Esculturas.
En este artículo se aborda la segunda etapa en tanto vehículo de memoria. En el siglo XXI, la utilización de los edificios abandonados con fines culturales fue paralela a un comienzo de reactivación ferroviaria llevada adelante por el kirchnerismo, no obstante sus efectos no fueron sentidos en esta región. La creación del museo-taller Ferrowhite (2003), la presentación del proyecto Intemperie en la Bienal Regional de Arte en 2014 y las acciones de la Asociación Amigos de la Estación Nicolás Levalle en ese mismo año, han promovido una memoria que se debate entre la poesía de las ruinas y la recuperación patrimonial. Estas propuestas ubicadas en sitios específicos han recuperado sus contextos históricos y tejido en ellos entramados sociales mediante prácticas participativas y colaborativas, creando las condiciones de posibilidad para que se generen guiños cómplices entre los integrantes y se transformen en “lugares encantados” (de Certeau). A su vez, teniendo en cuenta que se plantean a sí mismas como centros y sus prácticas emergentes han sido producidas desde una ambigua frontera artístico-histórico-político-social, estas iniciativas de base comunitaria pueden ser caracterizadas como cartografías fronterizas.

Palabras clave

arte público; memoria ferroviaria; Argentina; Ferrowhite; Nicolás Levalle; sitio específico; cartografías fronterizas; lugares encantados

Published by

CRpolis

http://www.ub.edu/escult/1.htm